با خواص زردچوبه بیشتر آشنا شوید

تا به حال از خواص زردچوبه شنیده‌اید؟ این ریشه زرد و نارنجی، گیاهی شگفت آور است که علاوه بر صنعت رنگرزی و پخت و پز، برای درمان انواع بیماری‌ها مثل سلامت قلب، اگزما، آلزایمر، التهاب مفاصل و خیلی از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به خواص زردچوبه بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص زردچوبه

با التهاب بدن مبارزه می‌کند

بزرگترین ادعای زردچوبه به خاصیت فوق العاده ضد التهابی آن است. التهاب مزمن باعث بیماری‌هایی از قبیل سرطان، آرتریت، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و غیره می‌شود که زردچوبه به اندازه داروهای ضدالتهابی دیگر اثربخش بوده و توانایی رقابت با آن‌ها را دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است

آنتی اکسیدان‌ها به ما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. اما مقدار بیش از حد آن‌ها می‌تواند به DNA و سلول‌های ما آسیب برساند. کرکومین جزء کلیدی زردچوبه است که قدرت آنتی اکسیدانی آن را ارائه می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که این ماده در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بدن بسیار موثر است.

افسردگی را کاهش می‌دهد

قطعا امیدواریم که زردچوبه بتواند به تنظیم خلق و خو، از جمله درمان اختلالات افسردگی کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2014 اثربخشی کورکومین را با داروهای ضد افسردگی مقایسه کرد. در این مطالعه به افراد 1000 میلی‌گرم کورکومین و به برخی دیگر 20 میلی‌گرم فلوکستین به صورت جداگانه یا ترکیبی داده شد که کورکومین بسیار موثرتر و بهتر عمل کرده بود.

قند خون را تنظیم می‌کند

اثرات متعادل کننده قند خون زردچوبه آن را برای افراد دیابتی نوع 1 یا 2 تایید می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده روزانه از زردچوبه در پخت و پز و استفاده به عنوان ادویه در سایر غذاهاست.

درد را تسکین می‌دهد

همانطور که گفتیم زردچوبه به علت خواص ضد التهابی آن شناخته شده است، بنابراین جای تعجب نیست که به کاهش درد کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی منتشر شد، به 107 نفر مبتلا به استئوآرتریت زانو کورکومین یا ایبوپروفن داده شد. محققان دریافتند که کورکومین برای مقابله با تسکین درد و بهبود عملکرد قابل مقایسه با انواع داروها است.

بیشتر بخوانید:

وقتی ادویه جادو می‌کند

بدن را سم‌زدایی می‌کند

بدن به کمک کبد از بسیاری از سموم خلاص می‌شود. اما بعضی از کارشناسان بر این باورند که زردچوبه به این روند کمک می‌کند و این کار را با نازک کردن صفرا انجام می‌دهد.

سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد

ایمنی قوی می‌تواند بدن را در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت کند. زردچوبه پروتئین‌های تقویت ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد
کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته شده است. سطح کورتیزول بالا و پایین، به طیف وسیعی از شرایط روحی و جسمی – از افسردگی تا چاقی مرتبط است. یک مطالعه منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است کورتیزول را کاهش داده و و در مقابل سروتونین را افزایش دهد.

در مقابل سرطان محافظت می‌کند

برخی مطالعات نتایج امیدوار کننده‌ای از خواص زردچوبه و سرطان نشان می‌دهند. در یک کارآزمایی بالینی، 25 بیمار مبتلا به سلول‌های پیش سرطانی در ارگانهای مختلف با کورکومین درمان شدند. محققان معتقدند که زردچوبه می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی را از رشد به سرطان متوقف کند. مطالعات کوچک دیگری از سال 2008 نشان می‌دهد که کورکومین هنگامی که در سطوح بالا مصرف شود، ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی پانکراس کمک کند. اما تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا خواص زردچوبه می‌تواند سرطان را درمان یا جلوگیری کند، مورد نیاز است.

کلسترول را کاهش می‌دهد

اوایل دهه 90 تحقیقاتی روی تاثیر زردچوبه بر کلسترول خون انجام شد. مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است به افزایش جذب کلسترول LDL توسط کبد کمک کرده و باعث جلوگیری از جذب LDL در روده شود.

چربی بدن را کاهش می‌دهد

در حال حاضر، تغذیه سالم و ورزش، بهترین راه برای حفظ سطح چربی بدن است. اما محققان کره‌ای معتقدند که زردچوبه ممکن است گزینه دیگری باشد. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است ترکیب سلول‌های چربی بدن را تغییر دهد.

سیستم گوارش را آرام می‌کند

زردچوبه به طور گسترده‌ای در پزشکی چینی برای کمک به هضم و گاز معده استفاده می‌شود. زردچوبه علائم التهاب و گاز را در افراد مبتلا به سوء هاضمه کاهش می‌دهد. علاوه بر این شواهدی وجود دارد که ممکن است اسید معده را افزایش دهد.

حافظه را تقویت می‌کند

اما برخی از شواهد نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند به کاهش التهاب اعصاب مغز مرتبط با بیماری آلزایمر کمک کند. بر اساس همان مطالعه کورکومین ممکن است به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند.

فشار خون را کاهش می‌دهد

کورکومین در زردچوبه توانایی گسترش عروق را دارد. از آن جایی که رگهای خونی را شل میکند، ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. خواص ضد التهابی آن نیز ممکن است به عملکرد قلبی عروقی کمک کند، که به نوبه خود باعث حفظ جریان خون سالم می‌شود. می دانید که کورکومین برای بعضی از افراد ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
علاوه بر خواصی که بالا گفتیم، زردچوبه برای خواب بهتر، رفع سردرد و بهبود اگزما موثر است.

Related Posts
مراحل تولید سوسیس و کالباس بشارت

مراحل تولید سوسیس و کالباس بشارت 1.گوشت های قرمز و مرغ پس از شستشو و جدا سازی استخوان و حذف ضایعات آن آماده می شوند. 2.گوشتهای آماده شده به دستگاه چرخ گوشت منتقل و در آنجا همزمان، غضروف جدا شده و ...

طرز تهیه فیله مرغ استریپس

یکی از راحت‌ترین غذاهایی که در منزل می‌توانید درست کنید، فیله مرغ استریپس است. کافی است یک سری فوت و فن یاد بگیرید تا فیله مرغ استرپس ترد و پولکی و خوشمزه شود. با ما همراه باشید. مواد لازم برای ...

Leave a comment
Besharat Meat Products

The Besharat Kohan Of Tabriz Meat Products Company