روش های درست نگهداری گوشت

انتخاب گوشت تازه و سالم فوت و فن خاص خود را دارد و نگهداری گوشت هم آدابی دارد که ممکن است از آنها بی‌خبر باشید. در این مطلب، چند نکته برای انتخاب و پخت بهتر گوشت را با شما در میان می‌گذاریم.

تیره یا روشن؟

رنگ گوشت نه تنها به میزان تازگی، بلکه به نژاد دام و سن آن هم بستگی دارد. گفته شده که هرچه دام پیرتر باشد، رنگ گوشت آن هم تیره‌تر است. البته تیرگی همیشه نشانه پیری گوشت نیست و رنگ گوشت بیات شده هم مایل به تیرگی است.
یکی دیگر از راه‌های انتخاب گوشت تازه، توجه به رنگ و فورم استخوان است. استخوان دام جوان مایل به سرخی و کبودی است و سوراخ سوراخ است. اما استخوان دام پیر، سفید و توپر است.

گوشت زودپز با کیفیت‌تر است؟

لطافت و زودپز بودن گوشت نه تنها به سن دام بستگی دارد، بلکه به نژاد آن و طرز نگهداری و تغذیه آن هم مربوط می‌شود. سفتی گوشت ممکن است بخاطر کمبود چربی در بدن دام باشد. به همین دلیل است که کباب‌هایی که با گوشت لخم تهیه می‌شوند را معمولا با دنبه به سیخ می‌کشند تا وقت قرار گرفتن روی آتش، چربی در بافت گوشت جذب شود.
اگر قصد تهیه رست بیف یا ژیگو نرم را دارید هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید. یعنی می‌توانید پیش از پختن با سر چاقو، شکاف‌هایی را در گوشت ایجاد کرده و در هر شکاف یک تکه دنبه قرار دهید.
برای نرم شدن گوشت، بعضی از آشپزها کمی جوش شیرین به گوشت دیرپز می‌زنند و معتقدند که با این کار گوشت زودتر پخته می‌شود. اما حتی اگر این کار موثر باشد، از نظر سلامت غذایی درست به نظر نمی‌رسد و ارزش غذایی گوشت را کم می‌کند. گذشته از این، حتی پس از طبخ هم مقداری سدیم از جوش شیرین در غذا باقی می‌ماند که ممکن است برخی از افراد از مصرف آن پرهیز داشته باشند.
دیرپز بودن گوشت به معنی بدطعم بودن آن نیست، اما نباید انکار کرد که گوشت سفت بعد از پخته شدن هم لطافت گوشت نرم را پیدا نمی‌کند و به همین دلیل بهترین راه مصرف آن، به صورت چرخ کرده است.

بیشتر بخوانید:نکاتی برای درست کردن بهترین همبرگر خانگی

چطور گوشت دیرپز را بپزیم؟

راه درست پختن گوشت دیرپز، این است که آن را روی آتش ملایم بار بگذارید و برای مدت طولانی پخت را ادامه دهید. استیک سفت را پیش از گریل کردن می‌توان کوبید تا بافت گوشت کمی خرد شود. اما استیک اگر از راسته نرم و زودپز تهیه شود، نیازی به استفاده از ماشین بیفتک زنی در تهیه آن وجود ندارد.
خواباندن گوشت استیک لای چند ورق کیوی برای 5-10 دقیقه، آن را نرم و زودپز می‌کند و گوجه فرنگی هم می‌تواند چنین تاثیری را روش گوشت بگذارد. اما اگر عجله‌ای برای پخت گوشت ندارید، می‌توانید از افزایش زمان پخت کمک بگیرید و ماده دیگری را به گوشت اضافه نکنید.

چقدر برای نگهداری گوشت فرصت داریم؟

گوشت باید سه چهار روز بعد از کشتار مصرف شود، پس اگر تازه کشتار را انجام داده‌اید، برای خوردن گوشت عجله نکنید و برای نگهداری گوشت در زمان طولانی‌تر، آن را بعد از بسته‌بندی کردن در فریزر قرار دهید.
هرچه تکه‌های گوشت بزرگتر باشد، نگهداری گوشت برای مدت طولانی‌تری در یخچال ممکن است. گوشت خرد کرده یا چرخ‌کرده، خیلی زود فاسد می‌شود و باید 24 ساعت بعد از خرید مصرف شود و اگر قصد نگهداری آن برای مدت طولانی‌تری دارید، حتما باید آن را در فریزر بگذارید.
برش گوشت اگر پوشش چربی داشته باشد، بهتر در یخچال می‌‎ماند. اما به طور کلی، گوشت خرد شده را برای دو شبانه روز می‌توان در یخچال نگه‌داشت و استیک 2 تا 4 روز در دمای یخچال قابل نگهداری است.
فراموش نکنید که گوشت گوسفند، زودتر از گوشت گاو فاسد می‌شود.

Related Posts
مراحل تولید سوسیس و کالباس بشارت

مراحل تولید سوسیس و کالباس بشارت 1.گوشت های قرمز و مرغ پس از شستشو و جدا سازی استخوان و حذف ضایعات آن آماده می شوند. 2.گوشتهای آماده شده به دستگاه چرخ گوشت منتقل و در آنجا همزمان، غضروف جدا شده و ...

طرز تهیه فیله مرغ استریپس

یکی از راحت‌ترین غذاهایی که در منزل می‌توانید درست کنید، فیله مرغ استریپس است. کافی است یک سری فوت و فن یاد بگیرید تا فیله مرغ استرپس ترد و پولکی و خوشمزه شود. با ما همراه باشید. مواد لازم برای ...

Leave a comment
Besharat Meat Products

The Besharat Kohan Of Tabriz Meat Products Company